fredag 2 november 2012

Jag väntar under mossan av Amanda Hellberg

Den här boken blev jag förtjust i redan när jag såg omslaget, och innehållet gjorde mig allt annat än besviken! Dock tycker jag nu när jag läst ut boken att det vackra omslaget egentligen inte speglar bokens innehåll så bra. Det här är nämligen en riktigt mörk och skrämmande historia.
Tilda kommer till sin morfars lilla stuga i de norrländska skogarna för första gången på flera år. Platsen är för henne förknippad med ljusa barndomsminnen, men den här sommaren känns allt annorlunda. Någonting är i görningen, det är som om hela naturen håller andan och väntar. Tilda anar att något ondskefullt lurar i skogen och i badsjöns svarta vatten och hon inser att hon själv har förmågan att uppfatta sådant som inte andra kan se eller höra. Vad hon inte anar är att det är henne man väntat på.
Varelser och väsen från gammal nordisk folktro befolkar den här skräck/fantasyromanen som är omöjlig att lägga ifrån sig. Amanda Hellberg bygger upp en otroligt kuslig stämning som verkligen får en att rysa! Det här är hennes första roman för yngre läsare men jag hoppas innerligt att det blir fler. Boken är ungdomsklassad men kan säkert passa duktiga (och orädda!) läsare på mellanstadiet också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar