onsdag 29 januari 2014

Liksom helt magiskt av Mårten Melin

Det har kommit en ny bok av Mårten Melin och denna gång är det en novellsamling. Vi fick den till Åkarps bibliotek igår och jag har sträckläst den idag. Jag kunde inte låta bli trots att jag egentligen har två andra böcker som jag borde läsa ut först.
Liksom helt magiskt innehåller 12 korta berättelser om unga människor och deras vardag med skola, kompisar, kärlek (mycket kärlek!)... och så spöken, troll, älvor, sjöjungfrur och diverse andra sagoväsen förstås. De som har läst Mårten Melins tidigare böcker kommer nog att känna igen ett och annat (läs gärna Katarinas recension av några av dem här). Mårten Melin är en mästare på att blanda det vardagliga med det övernaturliga på ett sätt som gör att det känns äkta. Som får en att tänka: Tänk om det där faktiskt hände på riktigt! Hur skulle jag reagera då? Ja, hur skulle man reagera? Kanske precis som personerna i boken!

Till våren kommer Mårten Melin hit på författarbesök till kommunens femteklassare. Det ska bli roligt och kommer säkert att uppskattas mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar