tisdag 14 januari 2014

Nikkis dagbok: Berättelser från ett (INTE SÅ) fantastiskt liv av Rachel Renée Russel



Världsfenomenet Dagbok för alla mina fans har fått en utmanare! 14-åriga Nikki skriver dagbok och utformningen är precis likadan som i Dagbok för alla mina fans, med "handskriven" text och skämtteckningar.
Nikki har fått ett stipendium till en ny skola, en riktig snobbskola. Detta har hon fått tack vare att hennes pappa har fått i uppdrag att sköta skadedjursbekämpningen åt skolan. Pengar och yta är viktigast för tjejerna på den nya skolan men själv är Nikki en nörd som älskar att teckna, fast hon gör förstås sitt bästa för att passa in ändå. Inte så lätt med kläder från stormarknaden och en 80 kronors mobiltelefon från e-bay. För att inte tala om skräcken för att bli sedd i pappans bil, med en jättelik kackerlacka på taket. Tyvärr får Nikki skåpet bredvid skolans populäraste och elakaste tjej, MacKenzie. När skolan ordnar en konsttävling inser MacKenzie, som tror sig ha vinsten i en liten ask, att Nikki är en rival och hon gör allt för att förstöra för henne.
Jag måste erkänna att jag var lite skeptisk när jag först såg boken. Är det möjligt att upprepa succén med Dagbok för alla mina fans? Men när jag läst några kapitel så insåg jag att det här är ju riktigt kul! Boken påminner mycket en amerikansk sit-com eller high school-film. Väldigt amerikanskt och väldigt lättsmält men absolut en vinnare i sin genre. Utsidan skvallrar om 10 miljoner sålda exemplar och fler lär det bli. Del två i serien utkommer i april.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar