onsdag 23 september 2015

Hög press av Jesper Tillberg

Jag måste erkänna att jag inte var jättesugen att börja läsa den här. Fotbollsböcker är inte riktigt min grej. Men jag är glad att jag gav den en chans ändå för det här var faktiskt något annat. Fotboll ja, men också fångande intrig, intressant karaktärsutveckling, bra språk, en gnutta feminism och kanske inte mist Italien. Jo, för hela den här boken känns och doftar och låter Italien tycker jag.

Tom gillar fotboll, det gör han verkligen. Men han får hela tiden sitta på bänken när hans lag spelar och han kommer i ständiga konflikter med tränaren. Hemma däremot, framför tv-spelet, där är han kung. Han kan bestämma precis hur spelet läggs upp och vilka spelare han ska ha och han är bra på det.

Efter en särskilt misslyckad match brister det för Tom och han säger upp sig från laget och frågan är vad han ska göra nu - han som är van att träna så gott som varje kväll och anpassa hela sitt liv efter fotbollen. Av en slump lär han känna en nyinflyttad italiensk familj där pappan har varit tränare för ett lag på hög nivå och dottern har en fenomenal vänsterfot. Tom umgås mer och mer med dem och blir samtidigt nyfiken på sina egna italienska rötter. På samma sätt som Tom guidar familjen in i livet i Sverige ger de honom en chans till omforma sitt liv och få ett nytt förhållningssätt till fotbollen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar