tisdag 6 oktober 2015

Monstrumologen av Rick Yancey


Monstrumologen
Oj, vad glad jag blev när jag fick höra att Rick Yancey skrivit en ny bok. Jag kunde inte sluta läsa Den femte vågen som han skrev för något år sedan och förväntade mig något liknande. Men Monstrumologen påminner inte alls om Yanceys tidigare bok. Däremot är den lika spännande. Jag måste dock varna känsliga läsare. Monstrumologen är en otäck skräckhistoria om fasansfulla monster, kyrkogårdar och riktigt blodiga scener. Berättelsen utspelar sig på 1800-talet i New England och är första delen i en serie. Föräldralöse Will är assistent åt doktor Warthorpe, som är en lite speciell man med stort intresse för monsterstudier och monsterjakt. Will och doktorn blir indragna i fallet med anthropophagen, det huvudlösa människoätande monstret när en gravplundrare en natt lämnar liket efter detta monster vid doktorns dörr. Det visar sig att anthropophagen börjat härja i området och nu förökar sig! Plötsligt hotar en hel stam av människoätande odjur att ta över världen.

Boken kan vara lite svår i början men ge inte upp! Det är värt att fortsätta läsa för sen börjar det hända fasansfulla och riktigt obehagliga grejer J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar