tisdag 23 maj 2017

Om jag får stanna

Jag har precis läst Kajsa Gordans nya mellanåldersbok Om jag får stanna. En bok som efter att du läst några sidor kan överraska dig, utifrån hur omslaget ser ut. För denna ganska korta och luftiga bok på 139 sidor med ett "mysigt omslag" tar upp stora och svåra ämnen.

Framförallt berättare den om hur det kan vara för ett barn vars liv färgas av en stor osäkerhet och maktlöshet kring om den kommer få stanna i Sverige eller tvingas utvisas till ett land där den kommer att få leva i fara för sitt liv.

Detta är en bok som jag tror skulle funka perfekt för att jobba med i klasser från åk 4-6, som högläsning eller att läsa i grupp.

Vill du läsa mer om vad jag tycker om boken, kolla in min recension på bokbloggen Bokfreak.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar